منوی دسته بندی

موکاپ ها چگونه به ما کمک می کنند؟

به نظر شما موکاپ ها چگونه به ما کمک می کنند؟ اصلا منظور از موکاپ چیست و چه کاربردهایی دارد؟ چگونه از موکاپ (mockup) در نرم افزار فتوشاپ استفاده کنیم؟ اگر به دنبال پاسخ این دست از سوالات هستید با مارک مدیا همراه باشید.

موکاپ (mockup) یک روش نمایش ظاهری از یک محصول یا طرح خاصی است که برای نمایش به مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه این ابزار در میان افراد از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. شاید از دلایل محبوبیت این روش بتوان به ویژگی های آن اشاره کرد. از جمله ویژگی های یک موکاپ می توان به امکان شخصی سازی، تغییر ابعاد، تغییر رزولوشن، واقع گرایی و… اشاره کرد.

می توان گفت که موکاپ ها در هر زمینه ای اعم از موکاپ لوگو، کارت ویزیت، بروشور، تراکت، پوستر و… کاربرد دارد که در مقاله “موکاپ چیست؟” توضیحاتی در خصوص مفهوم و کاربردهای آن قرار داده شده است. پس اگر در زمینه خلق و ایجاد محتوای گرافیکی، فتوشاپ و بسیاری از برنامه های گرافیکی دیگر دستی بر آتش دارید و می خواهید تمامی کارها را به عنوان طرح اولیه و همراه با کیفیت بالا به مشتریان ارائه کنید می‌توانید از موکاپ (mockup) استفاده کنید. در ادامه توضیحات بیش تری در خصوص موکاپ، کاربردها و مزایای استفاده از آن بیان شده است.

موکاپ ها چگونه به ما کمک می کنند؟

موکاپ ها در دنیای طراحی محتوای گرافیکی به ما در چندین جنبه کمک می کنند. این ابزارها به افراد این امکان را می‌دهد تا تمامی محصولات و طرح های خود را به شکل واقعی تر و جذاب تر به نمایش عموم بگذارند. با استفاده از این پیش نمایش ها می توان قبل از تولید نهایی، ظاهر و عملکرد محصولات را با دقت به جزئیات کار ارزیابی کرده و تغییرات لازم را مطابق با نظر مشتریان اعمال نمود.

پاسخ دیگر سوال ” موکاپ ها چگونه به ما کمک می کنند؟ ” این است که با استفاده از موکاپ ها می توان ارتباط موثرتری با هر یک از مشتراین و حتی همکاران این حوزه برقرار کرد و ایده ها و طرح های مدنظر خود را به آن ها نمایش دهیم.

مورد بعدی که می توان آن را به لیست پاسخ سوال ” موکاپ ها چگونه به ما کمک می کنند؟ ” اضافه کرد این است که با استفاده از موکاپ (mockup) در دنیای طراحی گرافیکی می توان طرح مشتری را به شکل مرحله به مرحله همراه با جزئیات نسبتا کامل و مشابه با واقعیت به کارفرما نشان داد تا وی راحت تر بتواند در خصوص طراحی و ظاهر آن کار تصمیم بگیرد و در نهایت آن طرح به ظاهری مطلوب و با کیفیت برسد.

به طور کلی موکاپ‌ها به همه افرادی که در زمینه محتوای گرافیکی مشغول به کار هستند و یا افرادی که تازه به دنیای فتوشاپ و گرافیک قدم گذاشته اند، کمک می کند تا ایده ها و طرح ها را به صورت کامل و مشابه با واقعیت آن و ظاهری جذاب تر به مشتریان ارائه کرده و ارتباط بهترین با مخاطبین هدف برقرار کنیم.

به عنوان مثال می توان گفت که یک طراح وب سایت می تواند از موکاپ ها به عنوان ابزاری برای چگونگی نمایش سایت در دستگاه های مختلف استفاده کند و ارتباط بهتر و موثرتری با مشتریان و همکاران خود داشته باشد.

مزایای استفاده از موکاپ

  • امکان بهبود ارتباط با مشتریان
  • با افزایش درک مشتریان از طرح محصولات
  • احتمال افزایش فروش و دریافت بازخورد مثبت از سوی مشتریان
  • فرض کنید شما در زمینه موکاپ و دنیای محتوای گرافیکی مهارت دارید و می خواهید که طرح اولیه را به مشتری خود نمایش دهید. به نظر شما چگونه خیلی سریع تر می توانید از خواسته های دقیق و تصمیمات مشتری مطلع شوید؟ این که آن را در شبکه های اجتماعی برای مشتری ارسال کنید؟ و یا آن که موکاپ را مثلا روی کاغذ و لیوان به مشتری نمایش دهید و در همان روز از تصمیمات و ایرادات طرح مطلع شوید؟ بی شک راه دوم بهتر است. اما چرا؟ به این دلیل که مشتری می تواند طرح اولیه را به شکل واقعی و با جزئیات کامل ببیند و وی را در راستای رسیدن به طرح دلخواه و مطلوب راهنمایی کنید. بدین ترتیب علاوه بر آن که رضایت مشتری را دریافت خواهید کرد، احتمال معرفی مهارت و حرفه شما توسط این شخص به افراد دیگر بالاتر خواهد رفت و روز به روز در این زمینه شناخته تر خواهید شد.

موکاپ (mockup) چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفته شد موکاپ ابزاری برای نمایش یک محصول و یا طرح خاصی همچون پوستر، کارت ویزیت، لوگو و… است. در واقع با استفاده از این ابزار می توان از ایرادات، ضعف و مشکلات احتمالی طرح آگاه شد و آن ها را مطابق با نظرات مشتری و راهنمایی های طراح برطرف نمود. طبق توضیحات گفته شده از ابتدای این مقاله می توان ادعا کرد که موکاپ ها تقریبا در هر زمینه ای کاربرد دارند که در ادامه به تعدادی از آن ها می پردازیم:

  • امکان نمایش طرح های طراحی شده به منظور بهبود ظاهری، بالا رفتن کیفیت کار و خلق ایده های جذاب
  • با استفاده از موکاپ (mockup) می توان تجربه کاربری محصول و طرح را پیش از تولید واقعی آن بررسی کرده و ایرادات را رفع کنید.
  • امروزه افراد زیادی با کسب دانش و مهارت های لازم به دنیای زیبا و جذاب موکاپ ها قدم گذاشته اند. این افراد با استفاده از موکاپ‌ها سعی دارند که ایده ها و طرح‌های مختلفی را به مشتریان و همکاران خود نمایش دهند و بازخورد آن ها را دریافت کنند.
  • شاید فردی صاحب کسب و کار نوپایی باشد و بخواهد که لوگوی خود را به صورت موکاپ بر روی سایت و یا صفحات اجتماعی خود قرار دهد. در این بین حضور افرادی با دانش و مهارت های کافی در زمینه موکاپ پررنگ می شود. اگر شما در این زمینه مهارتی دارید و یا آن که تازه به این عرصه پا گذاشته اید، می‌توانید لوگو، کارت ویزیت و هر چیزی که افراد نیاز داشته باشند را به شکل حرفه ای و با کیفیت طراحی کنید و به درآمدهای خوبی دست پیدا کنید.

این چند مورد فقط بخش کوچکی از کاربردهای موکاپ است و از آن ها در بخش های مختلفی مثل پوشاک و وسایل تزئینی، محصولات الکترونیکی، محصولات مصرفی (شامل: محصولات بهداشتی، محصولات آرایشی، صابون، داروها و..)، بازاریابی، ظروف، بسته بندی محصولات و غیره به منظور نمایش دقیق‌تر همراه با جزئیات کامل تر استفاده می‌شود.

استفاده از موکاپ در فتوشاپ

به منظور استفاده از موکاپ در نرم افزار فتوشاپ، در اولین قدم باید از ویژگی اسمارت آبجکت (smart object) استفاده کنید. این ویژگی یک نوع لایه است که محتوا را به صورت مرتب نگهداری می کند و این امکان را به شما می دهد که آن را مطابق با خواسته و تصمیم خود ویرایش نمایید. در صورتی که می خواهید بدانید که با استفاده از نرم افزار های گرافیکی مثل فتوشاپ، موکاپ ها چگونه به ما کمک می کنند؟ و یا آن که چگونه باید از موکاپ در فتوشاپ استفاده کنید، در ادامه با مارک مدیا همراه باشید.

  • فایل موکاپ مدنظرتان را دانلود کرده و سپس در نرم افزار فتوشاپ باز کنید. معمولا تمامی فایل های موکاپ با پسوند PSD و یا TIFF ذخیره می شوند.
  • لایه اسمارت آبجکت (smart object) را در فتوشاپ پیدا کنید. در صورتی که این لایه را پیدا نمی کنید، می توانید آ« را از بخش پایین لایه ها بیابید که یک آیکن به شکل یک کاغذ بوده که گوشه آن کاغذ تا شده است.
  • بعد از آن که این لایه را پیدا کردید، روی آن دو مرتبه کلیک کنید. سپس یک سند جدید برای شما باز خواهد شد که در آن می توانید محتوای داخل لایه اسمارت آبجکت را مشاهده نمایید.
  • در صورت دلخواه می توانید محتوای داخل این لایه را ویرایش و یا حذف کنید. همچنین می‌توانید طرح مدنظرتان را در داخل آن قرار دهید. در فتوشاپ ابزارهای مختلفی وجود دارد که به واسطه هر یک از آن ها می توانید ابعاد، رنگ، کیفیت و… موکاپ را مطابق با خواسته خود تعیین کنید.
  • حال می توانید سند ایجاد شده خود را در فتوشاپ ذخیره کنید. دو روش برای ذخیره این سند وجود دارد. یکی آن که می‌توانید از کلید میانبر ctrl+s و یا آن که با مراجعه به منوی file گزینه save را کلیک کنید.
  • در نهایت به سند ایجاد شده برگردید و خواهید دید که طرح انتخابی شما بر روی فایل موکاپ مطابق با خواسته‌تان قرار گرفته است.

با استفاده از توضیحات موجود در این بخش می توانید موکاپ های زیادی را در نرم افزار جذاب فتوشاپ ویرایش کنید. به عنوان مثال می توانید برای نمایش طرح های مختلفی مثل لوگو، بروشور، تراکت، تبلیغات، بسته بندی محصولات و… از موکاپ های مناسب و مرتبط با آن موضوع استفاده کنید تا در نهایت تمامی طرح ها و کارهای مشتریان به بهترین شکل ممکن طراحی و با ظاهری با کیفیت تولید شود.

اگر در زمینه موکاپ دانش کافی ندارید، اگر به دنبال سایت های معتبری هستید که قصد دارید طراحی موکاپ و حتی خدمات دیگری مثل محتوای متنی، محتوای ویدئویی و… کسب و کار خود را به آن ها بسپارید، می توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با مارک مدیا همراه باشید.

writer

دیدگاهتان را بنویسید